De avonturen van Karlien en hare krellenbak!

5 juni 2010 - Plettenberg Bay, Zuid-Afrika

Het begint hier een beetje belachelijk te worden vervoersgewijs vandaar de update!
Mijn nieuwste aanwinst/miskoop werd na 4 dagen in mijn bezit te zijn al gesleept wegens kapotte batterij. Diezelfde week nam ik de auto mee op roadtrip naar Knysna om daar naar de control te gaan. Natuurlijk was de auto niet road worthy (da was geen verrassing) en ik mocht van de mannen van de control al bena nimer naar Plett rijden omdat er iets los zat aan mijn linker voorwiel. Uiteindelijk, na te beloven traag te rijden, toch nog terug naar Plett kunnen rijden met een stuur da gigantisch trilde. De volgende dag ging de auto de garage in en vele euros later kon ik hem uit de garage ophalen en vlotjes door Plett cruzen. Ik herwon mijn vrijheid en was daar heeeeel content mee. Ook werd de auto goedgekeurd voor de road worthy en kon ik mijne chevy eindelijk laten registreren op mijne naam ( na het invullen van een geel papierken, blauw papierken en roos papierken). Hoera hoera weekendtripkes here I come! Dus het is weekend en samen met de born in africa belgen vertrokken we naar Oudtshoorn om vanaf daar wa bergpassen te trotseren (met mijn tank ni te voet :)). Na 2 uur vlotjes te rijden lunchten we gezellig in het kleine bergstadje en vervolgden we onze tocht richting swartbergpass. Een kilometer voor de beklimming te beginnen krijgt de chevy zijn toeren en hebben we een klapband! Geen probleem, we hadden een vent bij :). De compleet uiteengespatte band werd vervangen door een reserve prachtexemplaar en we were ready to go again! Er zijn ergere plekken om in panne te staan dan in zo`n landschap!
Het asfalt stopte en de beklimming van de pass kon beginnen over een gezellige zandweg. Het weggetje was wat smal en wanneer er een tegenligger aankwam ging ik, heer in het verkeer zijnde, netjes aan de kant staan om de andere te laten passeren. En daar kon de miserie weer beginnen! Den auto starte nog in parkeerstand maar vant moment dat hij in drive werd geschakeld viel hij stil! Ettelijke startpogingen en vloekwoorden later besloot ik het op te geven en ook maar uit te stappen. Onze tegenliggers, ondertussen achterliggers, waren zo sympathiek geweest om ook te stoppen en  ons te helpen. Achter de tank liep blijkbaar een dun spoor olie en onder de tank was er een schoon lekske zichtbaar. Ja lap e! Ik kon wel beginnen gillen! Maar heb da ni gedaan en was heel flink en beheerst. Een pickup heeft mij dan tot de top van de pass gesleept (jeeeej de chevy had dan toch nog teminste de top gehaald!) waar er plek was om de auto te draaien. Eens gedraaid was een klein duwke bergaf genoeg om heel het stuk terug naar beneden te rijden. Onderweg slaagde ik er ook terug in de auto te starten en eens op de asfaltweg konden we deftig aan de kant stoppen en wachten op hulp.
Onze eerdere tegenliggers waren onze redders in nood, de vrouw woonde op een boerderij in de vallei en had haar man al opgetrommeld om ons te helpen. Omdat de olie uit de versnellingsbak lekte was het geen plan om zelf nog te rijden. Zo werd de chevy terug op sleeptouw genomen door weer een stoere pickup. Aangezien we 50km van het stadje Oudtshoorn waren gestrand werden we tot aan die mensen hun boerderij gesleept. Daar werden we hartelijk onthaald en begon de missie "terug in Plett geraken" (2u rijden). Verschilldende hulplijnen werden aangesproken en uiteindelijk regelde Tamarin (mijn collega) een lift, iemand vertrok meteen in Plett om ons in Oudtshoorn op te halen ( tegen betaling uiteraard).
Onze gastheer en zwiterse gastvrouw gaan mijn auto maandag laten takelen en herstellen, super sympathieke mensen dus da komt wel in orde... ( ineens start van een nieuwe missie "in oudtshoorn geraken en in de tank terug in plett geraken")
De gastheer zou ons de 50km naar Oudtshoorn voeren maar eerst konden we gezellig mee aan tafel schuiven, zo werd het toch nog een hele leuke avond! Ook met alle automiserie werd er goe gelachen, het lachen zal echter snel gedaan zijn wanneer ik alweer een gepeperde rekening gepresenteerd krijg....
Onze gastheer reed tegen een mooie 140km per uur naar oudsthoorn, vlotjes door de bochten, en deed bij ons alle 4 de pas naar binnen gestoken maaltijd bena terug naar boven komen. Onderweg stopte hij eventjes voor een sigaret (zijn vrouw mag ni weten da hij rookt) en aanschouwden we een prachtig sterrentapijt en genoten we eventjes van de stilte. Francois zette ons af aan de parking van de Pick and Pay waar onze andere chauffeur ons al stond op te wachten! Riaan reed gelukkig heel rustig en deed onze magen terug hun normale vorm aannemen. 2 Uur later en vermoeid van alle onverwachtse gebeurtenissen kwamen we veilig en wel aan in Plett.
Ik was zoo content met de vrijheid die ik had met mijn auto, maar nu is het dus terug naar af! Een frustrerende zaak! Hopelijk ist de laatste keer, mss eens dat hij hersteld is dat ik hem terug verkoop en een ander krel zoek. De pimpcar zie mij ni geire! (en ik die de pimpcar ook nimer geire!)

Voila tot daar dus deze update, of eerder luchting van mijn auto frustraties! Voor de rest gaat alles prima zene :D

1. LIEVEN:
    5 juni 2010
    Als ge een andere auto zou kopen , neem eens iemand mee die iets van antiek kent , hé ?
  2. jannike:
    8 juni 2010