Reisje en cocktails aan het strand, hard leven!

24 mei 2010 - Plettenberg Bay, Zuid-Afrika

Lap ik staan serieus achter met het bloggedoe... ik ga eens diep in mijn geheugen moeten graven.
Wa is er allemaal gebeurd? Hieronder een zeer bondige samenvatting voor diegenen die ni graag lezen (met alle respect ik lees ook ni graag)

- Lien en Nele zijn op bezoek geweest
- Ik heb gewerkt (en doe nog verder :))
- Het is hier koud aant worden
- Alle vissen in de visbak zijn dood gegaan (goed natuur conservatie programma hier!)
- We hebben weer zeepaardjes
- Ik heb eens een beetje van Zuid Afrika gezien tijdens Nele en Lien hun bezoek
- Nele en lien zijn noggis op bezoek geweest
- Kzijn naar een verjaardagsfeestje van de 2-jarige dochter van een collega geweest (en da had ik liever ni gedaan)
- We zijn is naar de kerk geweest, en da was vrij plezant
- Ik heb nen otto gekocht
- Er zijn weer 'speciale' vrijwilligers
- Er is een keer ingebroken
- Ik had belgisch plezant gezelschap in het huis

Een beetje verkreukeld kwam ik aan in Kaapstad om het vrouwvolk Lien en Nele een aantal uurtjes later van de luchthaven te gaan halen! Een 2 tal weken heb ik samen met mijn vrouwvolk van belgie kunnen reizen en hen uiteraard ook mijn nieuwe thuis laten zien! Een groot deel van onze tijd samen werd besteed aan het drinken van cocktails of wijn in het zonneke met zicht op zee, achja wa kannek zeggen het leven is hier zwaar!
Samen met een Engelse huurden we een auto waardoor we de meeste bezienswaardigheden in en rond Kaapstad hebben kunnen zien, en amai het was de moeite! Knappe landschappen kunnen aanschouwen, beesten gezien (iets met 4 poten da wa op een hert leek, pinguins, struisvogels, kleine vogeltjes, kleurrijke vogeltjes, grotere vogels en flamingo's, iets rat/konijnachtig, hagedis, zeehonden), een aantal gezellige wijngaarden bezocht (en wijn geproefd) en bij elke dagtrip stopten we wel een aantal keren aan één van de gezellige farmshops. In 2 dagen zijn we dan naar Plett gereden met een tussenstop in Mosselbay. Het was zalig om zelf tot in Plett met de auto te rijden, het is hier echt leuk op de baan! De eerste indruk van Plett voor mijn reisgezelschap was niet al te goed, nooit regent het hier deftig maar op de moment dat we naar Plett reden stortregende het belachelijk hard en bleef het heel de avond grijs en miezerig... Gelukkig werd dat slechte weer ruimschoots goedgemaakt tijdens de rest van hun verblijf! Ik heb lien en nele mee aan het werk gezet in sterreweg en samen met Alex maakten we een toch wel zeer geslaagde muurschildering in de Rainbowclass!
Neleke liet ook een prachtige tattoo op haar voet zetten, das noggal is een souvernier! Ondertussen wordt er voor mij ook een ontwerp gemaakt voor mijn ecuador souvenier op mijn enkel te verbeteren/verdoezelen :D.
De rust keerde weer terug wanneer Nele en Lien hun reis verder zetten... Maar! Met die vulkaanuitbarsting en aswolk die eruit volgde stonden ze hier de week erna terug voor de deur! Nu verbleven ze mee in mijn huis en er ging weer een zotte week van start! Er zijn slechtere plekken om te stranden dan Zuid-Afrika :)...

De volgende huisgenoot was ook een landgenoot of eerder collega van Volens, Kristien, en haar gezellige gezinnetje! 2 Weken iemand om mee mee te roddelen, zeveren en lachen in huis, da was gezellig... Met hun ook een paar keer mee naar de kerk hier geweest, eigenlijk heel plezant :D. Er worden eerst een half uur liedjes gezongen, plezante liedjes, waarvan de tekst op een scherm wordt geprojecteerd dus ik haalde natuurlijk mijn hemelse stem boven om luidkeels mee te zingen. 't Is daar best wel gezellig en de Bijbellezingen zijn heel toegepast op het hedendaagse leven dus af en toe was da nog wel interessant. Kga nog wel gaan voor de gezelligheid :).

Sinds 2 weken zijn er ook 2 nieuwe vrijwilligsters van canada gearriveerd. Luigi zette weer zijn beste lolbroek beentje voor en haalde alle mopjes boven die hij voordien bij alle andere vrijwilligers gebruikte. Eén van de canadese meisjes viel voor zijn onweerstaanbare charmes op dag 1 en sindsdien zijn ze onafscheidbaar. Dit tot de frustratie van het andere meisje dat maar geen jongen aan de haak kan zien te slaan omdat er niemand lang genoeg met haar mee uitgaat.... als ze dan uit gaat gaat ze echt op jacht en loopt ze van de ene groep jongens naar de andere, noggal grappig en schrijnend tegelijk om te zien!
Het begint toch wel irritant te worden in een vrijwiligershuis van een ander organisatie te wonen, zeker omdat het soort volk ni zo mijn soort volk is....

Chris, de Amerikaan die hier ook rondloopt (meestal zonder t-shirt), houdt zichzelf nu bezig met de zeepaardjes levend te houden. Van de 9 kleintjes die we hadden zijn er nu 3 over die al goe zijn gegroeid. Vandaag echter was de electriciteit uit voor de hele dag en kregen die geen zuurstof... Ik kwam in de namiddag thuis en trof 2 schijndood aan, da was wel effe klote omdat Chris ocharme der zoveel tijd en zorg insteekt om die levend te houden. Juist op die moment belt dien toch, lap! Het slechte nieuws moeten melden, helemaal van zijn melk. Heb dan toch nog wa zuurstof toevoeg pogingen ondernomen en ineens leefden ze alle 3 terug, just optijd geweest wsl! Jeeej! En vlak derna ging den elentrik terug aan dus kon ik ook stoppen om met ne stoemen beker der heel den tijd water in te gieten. Het blijde nieuws meteen meegedeeld aan de bezorgde chris. De zeepaardjes zijn de enige beestjes waar nu worden voor gezorgd, en maar goed ook want de visbak met alle stoere visjes was 1 groot vies kerkhof na 2 weken :s.

2 Weken geleden is er ook ingebroken op een mooie zaterdag ochtend terwijl we allemaal thuis waren. 't Was wel ni spectaculair, dus ge moet geen spannend verhaal verwachten in de rest van de paragraaf.
Ik zat in de living boven wa te hangen en de huishoudster was ook boven wa aant oprommelen, de rest sliep nog, wanneer er wsl een kind  door een raampke beneden van de badkamer is gesprongen en rap de handtas van de huishoudster meegraaide. Pas een paar uur later kon Teliswa haar handtas nimeer vinden en moesten we tot de inbraak conclusie komen... Normaal kan er aan dat raampke daar ni aan want das aan een afgesloten stuk van de koer met de wasdraad, nu was da poortje van die koer helemaal doorgeroest en konde da gewoon opheffen en binnenwandelen (als de raam of de deur open stond, zoals gewoonlijk als Teli er is). Teliswa helemaal van haar melk omdat ze haar ID, bankkaart en 6 euro kwijt was, ikke al eerder opgelucht dat het "maar" haar handtas was... Mijn raam stond namelijk ook gezellig open en daar kunt ge zowiso gewoon doorspringen zonder een poortje te moeten trashen. Sindsdien laat ik dus niks nimer open staan aan mijn kamer ookal bennek thuis.
Deze week hebben de tuinmannen van de buren de handtas van Teliswa in de bosjes terug gevonden met alles er nog in buiten het geld.
Da viel dus heel goe mee die inbraak, wa erger was was de roofmoord een paar weken geleden in een restaurant. Lookout deck is een restaurant aan het water, in vogelvlucht 200 meter van mijn huis, super gezellig en tot een aantal weken geleden hadden ze daar een super sympathieke manager. Bij het afsluiten van het restaurant zijn er een aantal overvallers binnen gekomen en hebben die haar doodgeschoten, de exacte omstandigheden zijn nog altijd vrij vaag. Ze zijn dan rap gaan lopen en hebben niks van geld meegepakt. Dat is wel grellig om te horen...gelukkig gebeurd da dus heel zelden hier in Plett en zijn de vermoedelijke daders opgepakt.

Ondertussen is het hier winter aant worden, gisteren bijvoorbeeld was het grijs en savonds frisjes, vandaag was het tropisch warm :D, met zo'n winters kan ik wel leven. Alst zonneke er is ist warm anders ist fris, voor de frisse dagen heb ik mij hier een goeie warme flashy rode winterjas aangeschaft die perfect past bij de fluweel rode bekleding van mijn autozetels! Jaja ik heb mij nen otto aangeschaft! Het fiets idee was toch ni zo geweldig, ben er te lui voor om den berg te gaan opfietsen langs de grote baan... te warm alst goei weer is en miezerig alst regent...
En met een auto heb ik nu echt ook de vrijheid om te doen wa ik wil wanneer ik het wil! jeeeeej nimeer afhankelijk van ander mensen hun plannen!
Sinds deze week rij ik rond met een echte pimp-car, het enige wa nog mist zijn blijkbaar van die pluche dobbelstenen aan mijn achteruitkijkspiegel (werd mij door 2 verschillende personen aangeraden) en dan ben ik dé pimp van Plett (missie geslaagd in ZA ni?). Het is een echt machien, ne chevrolet senator van 1981, 4.1l moteur dus zonder problemen de hellingen op ik race iedereen er hier vlotjes af ;). Mijnen auto zie mij anders nog ni graag dus moet nog wa aan de relatie werken, dag 1 ging het slot kapot van de passagierskant, dag 2 heb ik mijn duim dubbel geplooid in de verkeerde richting met te hard tegen die deur te duwen om ze dicht te proberen doen (gewricht is nog altijd gezwollen maar het komt goed), dag 3 liep ik kei hard tegen mijnen trekhaak met een schoon blauwplek als souvenier, dag 4 is de starter kapot gegaan, dag 5 van de auto weggebleven aangezien ik toch ni kan starten :D. We moeten dus nog vriendjes worden!

Op het werk gaat het nog altijd ok, ik ben nu meer echt met mijn eigen ding bezig. Heb me een week bezig gehouden met mij in te lezen om projectvoorstellen/planningen te maken ed. en zowa dingen van Sterreweg te analyseren. Derna zijnek begonnen aan mijn marketingplan wa deftig proberen uit te schrijven om dat aan het management te kunnen voorstellen vooraleer er echt aan te beginnen... Kruipt wel wa tijd in maar hoop snel van start te kunnen gaan, alsek groen licht krijg natuurlijk :s. Ik leer allesinds veel bij. Heb de laatste tijd ook veel van thuis uit gewerkt, rustig op het terras int zonneke met zicht op zee, zonder collegas die over en weer roepen en lopen.... Op vraag van Tamarin toch de hele week op kantoor gaan werken anders vind ze het 'te saai'. Het is toch wel iets heel anders om hier in Zuid-Afrika te werken tussen de Zuid-Afrikanen die dan ook nog is allemaal een ander cultuur hebben. Zo gaan er heel der complottheorien de ronde tussen de collegas over de collegas, altijd de ene bevolkingsgroep tegen de andere en altijd ook vrij absurde theorien... Dermee ook dat het vermoeiend is om op kantoor te zijn omdat ik alle theorien maar moet proberen volgen en ik eigenlijk liever buiten al dat gedoe blijf. Een andere collega is ook blijkbaar tegen mij gedraaid, echt een geschift mens, ik werk daar helemaal ni mee samen maar toch kan er gene lach af. Als ze mijn aanwezigheid al opmerkt bliksemt die mij dood, ik wacht op de moment da ze haar mond is open trekt tegen mij zodat ik een reden heb om te vragen wa haar probleem eigenlijk is... Wanneer Lien en Nele er waren en we de muurschildering maakten had zij vermoedelijk ook 1 van mijn flipflops gestolen. De manager vertelde me dat die collega wsl over een paar weken mijn flipflop plots ergens zou "vinden" en zou komen geven. Eerst dacht ik dat da wel heel ver gezocht was tot het ook uitkwam! Met nieuwe flipflops ging ik naar het werk en de dag erna werd mijn ene "verdwenen" flipflop terug gevonden door bliksemende collega die er dan ook noggis 20 rand voor wou, tarara die 20 rand kon ze in haar *** steken! :)
Achja voor de rest zijnt allemaal wel schatjes daar die hun werk ook echt goed doen! Ene rotten appel kan ik nog wel af :D

Mijn sociaal leven hier wordt de laatste weken meer gedomineerd door de Belgische groep vrijwilligers van Born In Africa, meer mijn 'soort volk' dan mijn huisgenoten. Ook met Alex spreek ik regelmatig af, zij komt 1 keer in de week naar Sterreweg om wat te helpen in de Glitterklas. Zondag ist zowa ons traditie op cappucinokes te gaan drinken en te lunchen, altijd gezellig om wa te roddelen en te luchten over wat er de laatste week gebeurd. Zij woont ook in een huis waar geschrifte mensen komen en gaan, haar huisgenoten zijn nog geschifter als die van mij denk ik :D.
Heb hier nu ook een vriend dus da is ook vrij tof :).

Verder van weekendactiviteiten kan ik mij niets spectaculairs herinneren. Heb de gay pride in Knysna gezien, grootste van heel afrika blijkbaar maar belachelijk klein en absoluut ni spectaculair, jammer  had meer ambiance verwacht dan een 100 roos geklede mensen die door de straat wandelen...
Ben ook is op een zaterdag naar het verjaardagsfeestje van Tamarin haar 2 jarige dochter gegaan, kmoest fotos maken en gezichtjes shminken. De kinderen werden volgestoken met suiker, 10 luie moeders zaten in de zetel huneigen ook vol zoetigheid te steken en praatten amper tegeneen. Gezellige bende! Algoe da Tamarin wel serieus uit haar pijp kwam en haar met de kindjes bezig hield en spellekes speelde! En gelukkig dat ik mezelf kon entertainen met constant fotos te maken.

Tot daar dus de voorbije dikke maand... hopelijk wa meer sensatie met het volgende blogbericht? Volgens ne vent hier gaat er hier nog burgeroorlog uitbreken voor ik vertrek dus da beloofd voor spannendere blogberichten! ;)

En bezoek wordt beloond op een rondritje in mijn pimp-car, als da geen extra motivatie is!

xx
Karlien

1. LIEVEN:
    24 mei 2010
    bezoekers=duwers ter vervanging van startmotor ?
  2. klusjuf:
    Heeeeeeeeeeeeeej, Karlientje.
    Ik heb je hele verhaal uitgeprint en ga als ik vanavond aan de keukentafel zit met mijn hapje eten, jou verhaal eens even rustig lezen.

xxxxxxx de Klusjuf
  3. marianne:
    24 mei 2010
    volg met veel plezier jou verhalen. 5 jaar geleden hebben we born in africa van die belgische mevrouw Isabel De Smul bezocht, dan zit jij blijkbaar daar niet zo ver af? Prachtige foto's ook!!
    Groetjes, marianne (mama Julie)